Coffee Forums banner
1,781 - 1,800 of 3,176 Posts
Hoe zit het met de Cafelat Robot?
Nou, ik weet niet zeker of dat vergelijkbaar is met de La Peppina of CT2, dat is een open boiler-less 😅

Misschien ben je je ervan bewust, maar de CT2 heeft een nogal ander ontwerp doordat je een boiler hebt die in wezen in contact staat met de zetgroep, en als je de hendel een beetje omhoog tilt, laat hij water binnen.

De boiler heeft geen PID, maar de warmtecyclus van de thermostaat is redelijk voorspelbaar en varieert slechts +/- 2c, wat niet weinig is, maar om eerlijk te zijn ook niet zo veel en als je het licht aan/uit hebt om je te begeleiden. Aan de andere kant heb je, in tegenstelling tot sommige andere ontwerpen, een zeer goed vertrouwen dat je zetgroep dezelfde temperatuur heeft, op een vergelijkbare manier als verzadigde groepen (met het voordeel dat het water niet echt ver hoeft te reizen om bij je koffiepuck te komen).

De Robot is zeker een valide kleine machine, maar het is niet helemaal hetzelfde omdat het een beetje meer gedoe vereist (maar ik kan me voorstellen dat het tot zeer vergelijkbare resultaten in de kop zou leiden, vooral als men medium donkere dingen drinkt in plaats van het vruchtensap dat tegenwoordig helemaal in zwang is).

Laten we het hier niet over speelgoed hebben, dat is iets anders, items voor zen-mensen die zich niet druk maken om espresso-gerelateerde dingen, maar misschien wel om aspecten, ervaringen tijdens het zetten van een shot, materiaalkleuren en dergelijke, de stilte van geen geluid tijdens het zetten van een shot. Al die dingen zijn +++ maar ze hebben niets te maken met het resultaat in de kop.

Iedereen koopt wat hij wil, en prijst zijn product zoals hij wil, en mensen waarderen dingen verschillend. Ik heb vrienden die de Vesuvius evo leva niet zouden kopen, alleen al vanwege de grootte en het gewicht, niet vanwege de prijs of de kenmerken.

"De temperatuur op de Strietman-brouwgroep fluctueert binnen een verschil van 3ºC, dus je ideale brouwtemperatuur zal nooit meer dan -1,5c/+1,5 afwijken."

Met betrekking tot machines, als je de beste waarde wilt, heeft La peppina een 1C offset van de keteltemperatuur naar de groepstemperatuur (met scace) en als je het pid, kun je het water binnen 0,5C graden naar de gewenste temperatuur krijgen. Het warmt op in 6 minuten en je kunt het water na elke sessie altijd weggooien als je wilt. Het probleem ermee zijn de materialen.

Naar mijn mening zijn handmatige hendels leuk om te verkennen, maar ze geven je geen consistentie, of zullen nooit dingen beter doen dan een veermachine. Mijn vriend die de Pavoni heeft gepimpt en hem al meer dan 6 jaar gebruikt, kreeg vorig jaar een Peppina, hij zette betere shots na slechts 3 dagen, met een gemiddelde extractie van 24% terwijl hij op dezelfde koffie 22% op Pavoni had.

Ik zou al een CT2 hebben als de groepshoogte een grotere kop zou toelaten.
Hij is mooi, compact en maakt naar verluidt geweldige koffie.
Ik denk dat er 5 in Australië zijn en ze komen NOOIT in de wederverkoop.

Ik ben dol op de Evo, maar wil de grootte of complexiteit niet, ik geloof niet dat mijn smaakpapillen fijn genoeg ontwikkeld zijn om de nuances die hij kan bieden te waarderen.
Ik volg deze build vanaf het begin en heb hem bijna meerdere keren besteld omdat hij zoooo goed is.

Ik wacht tot de Odyssey uitkomt, want die zal hopelijk dat gat vullen.
Als Paolo een simpele hendel kan produceren met een stabiele groep die beter presteert dan een LP, dan zal ik hem geld toewerpen.
Ik heb geen melk nodig/wil geen melk.

Als leidraad in AUD.
Bianca = 4.000, heb er een
CT-2 = 3.000, vind ik leuk
Odyssey = 2.000 (mijn schatting met add-ons), wil ik
Evo ongeveer 6.000 met huidige kortingen.

Ik zou al een CT2 hebben als de groepshoogte een grotere beker zou toelaten.
Het is prachtig, compact en maakt naar verluidt geweldige koffie.
Ik denk dat er 5 in Australië zijn en ze komen NOOIT te koop.

Ik ben dol op de Evo, maar wil de grootte of complexiteit niet, ik geloof niet dat mijn smaakpapillen fijn genoeg ontwikkeld zijn om de nuances die het kan bieden te waarderen.
Ik volg deze build vanaf het begin en heb hem bijna een aantal keer besteld omdat hij zoooo goed is.

Ik wacht tot de Odyssey uitkomt, want die zal hopelijk die leegte opvullen.
Als Paolo een simpele hendel kan produceren met een stabiele groep die beter presteert dan een LP, dan zal ik hem geld toewerpen.
Ik heb geen melk nodig/wil geen melk.

Als leidraad in AUD.
Bianca = 4.000 kreeg er een
CT-2 = 3.000 Ik vind het leuk
Odyssey = 2.000 (mijn gok met add-ons) Ik wil
Evo ongeveer 6.000 met huidige kortingen.
Er zijn zeker manieren om de beperkte hoofdruimte (72 of 73 mm IIRC) te overwinnen.

Zeker, als je een Starbucks-achtige latte wilt maken, heb je pech, maar je kunt er wel grotere drankjes mee maken. Ik wil dit draadje niet verder ontsporen, dus ik zal ze niet opsommen, maar voel je vrij om me in DM te benaderen.

Even ter bevestiging dat je de 55mm BPlus kunt vijlen/schuren om perfect in de IMS-mandjes te passen. Door het geleidelijk te doen, is er vrijwel geen speling tussen de Bplus en de zijkanten van de filterdrager. Komt er ook gemakkelijk uit. De rand wordt gladder dan voorheen, zonder rafelen.

Mijn lokaal gemaakte SS 54,9 mm tamperbasis voor bravo is klaar en klaar om verzonden te worden.

Ik ga nu de baskets bestellen en heb de 55 mm bplus al meer dan 3 maanden.

De prijs van de basis was slechts 25e, ik heb de Bravo tamper al in 58,5 mm en wilde geen basis uit Brazilië kopen.

Mijn workflow is malen, WDT met mijn tool, bplus erop en daarop tampen. De screen clip en douchescherm worden verwijderd.

Attachments

Zoals eerder vermeld, als je IMS-bakjes gebruikt, komt de 55mm BPlus minder dan halverwege in het bakje vast te zitten, vóór het koffiebed. Zonder douchescherm of borgring helpt dat niet. Gemakkelijk op te lossen met wat werk aan de Bplus.

Excuseer, maar ik accepteer niet dat de mand minder dan de helft van zijn hoogte gevuld is met koffie, oké?

Ik doe geen 13 mm koffiehoogte in een mand van 26 mm. Ik heb de zetgroep gezien, ik weet dat deze minder hoofdruimte heeft dan andere machines, maar ik denk niet dat de groep 10-13 mm in de mand komt, zo ja, dan gebruik ik gewoon de 32 mm mand. Ik vul mijn bplus niet af.

Mag ik u vragen wat uw dosis is? Waarom zou ik willen dat mijn bplus op de helft van de manddiepte komt? Dat betekent dat ik onderdoseer, en dat doe ik niet. Ik gebruik doses van 18-20 g.

Niet de fijnere punten van deze discussie volgend, en in eerste instantie geen standpunt innemend, was ik enigszins bezorgd dat toen ik 18 gram in de voorraadmand doseerde, het niveau van het koffiebed na het aandrukken nauwelijks de helft vol was. Toen dacht ik erover na, en terecht of ten onrechte nam ik aan dat de mand met een kleinere diameter veel dieper moet zijn dan het 58 mm equivalent, en omdat hij dieper is, is de hoofdruimte groter. De hoofdruimte maakte me ongerust tot ik ging zitten en erover nadacht.

Voor mij, en ik ben zo ver verwijderd van een superproever als je maar kunt zijn, aangezien ik de shot op een bepaald punt trek, komt er nog steeds een tijdje vloeistof uit. Wanneer ik de pf loskoppel, en er nog water op de koffie ligt, dan vertelt me dat dat mijn maling te fijn is.

Dus, ik voor mijn part, blijf gewoon bij de meegeleverde mand!

Mijn dosis, ter informatie, was 20 g van een medium roast in de grotere van de 2 IMS-manden. Een lichte roast zal waarschijnlijk lager zijn. Zoals dfk zei, het bereikt nauwelijks de helft. De machines zullen er binnenkort zijn, dus laat ons weten hoe het gaat met het niet verkleinen van de Bplus. Misschien zijn mijn IMS of de Bplus anders dan die van jou.

• Like
Reactions: TomR
Ik begrijp het nu. Het idee en waarom we bplus sinds februari gebruiken, is om de headspace drastisch te verminderen, tot het punt dat je een echt droge, compacte puck krijgt, dit zorgt er ook voor dat je grover maalt, vooral op pompmachines.

Het klinkt alsof de 32mm basket van ims meer weg heeft van een 22-24g basket en de 20g is er wat laag voor.

Ik wil geen headspace meer overhouden in de setup, dus geen water meer over aan de bovenkant na de shot.

Goede espresso puck met bplus:

Tweede foto is gaggia classic met bplus:

Attachments

Mijn dosis, ter info, was 20 g van een medium roast in de grotere van de 2 IMS-manden. Een lichte roast zal waarschijnlijk lager zijn. Zoals dfk zei, het komt nauwelijks halverwege. De machines zullen er binnenkort zijn, dus laat ons weten hoe het gaat met het niet verkleinen van de grootte van de Bplus. Misschien zijn mijn IMS of de Bplus anders dan die van jou.
Welke mm zou je de juiste maat voor de ims-manden schatten? Ik ben van plan om eerst de papieren filters van de robot te gebruiken. Het zou kunnen werken 🤷🏻‍♂️ Voor de standaard manden heb ik een basis van 54,7 mm die zal werken. Is er een verschil in smaak tussen de shots met en zonder het bplus-scherm? Zoals ik het zie, houdt het bplus-scherm het douchescherm schoon na de shot, maar heeft het meer temperatuur nodig, toch?

Dit komt uit een oud bericht op HB over doseren in de LSM-groep. De genoemde 32 mm is de grotere van de 2 IMS-manden.

"De 32 mm hoge mand is mijn favoriet omdat ik 18 g donkere branding kan doseren zonder dat het scherm de koffie raakt, wat zorgt voor schoon en netjes gebruik. Ik probeerde 21 g donkere branding op de triple te doseren, maar de huls en de borgclip raken de koffie, wat een beetje rommel veroorzaakt."

De foto's van die post laten de zuigerhuls, borgring en douchescherm goed zien en het lijkt erop dat ze zich goed in de mand uitstrekken. Ik ga gewoon een munt gebruiken om te bepalen welke dosis het beste is voor elke mand als deze hier is.

WRT de temperatuur van de Bplus, ik denk dat ze vermeldden dat ze een iets hogere temperatuur gebruiken, maar alleen voor de eerste shot. Daarna geen probleem.

• Like
Reactions: MW11
1,781 - 1,800 of 3,176 Posts