Coffee Forums banner
141 - 160 of 3,176 Posts
Zoals velen zullen bevestigen, ben ik niet de meest technische persoon! Ik had vele jaren geleden een Strega en zonder terug te kijken, weet ik zeker dat het zo werkte. Op een L1 werd de pomp vroeger alleen gebruikt om het water van het reservoir naar de boiler over te brengen, maar op de Strega werd de pomp gebruikt om water van de boiler in de groep te persen. Dit betekende dat het mogelijk was om een shot alleen met de pomp na te bootsen en om die reden waren de meer puristische hendelbezitters gewend om de Strega te bekritiseren als geen goede pomp. Nu, ik heb de ingewikkelde aanpassingen van de Londinium-serie niet echt bijgehouden, maar als ik gelijk heb, dan gebruikt de LR24 een roterende pomp om de PI-druk te regelen. Mijn vraag aan degenen die dit kunnen beantwoorden, is: is dit niet een iets geavanceerdere versie van hoe de Strega werkt? Persoonlijk vond ik de Strega altijd leuk, dus ik ben blij om te zien dat anderen de technologie die ze al jaren gebruiken, overnemen om te proberen de dingen te verbeteren.

1. Dus, afgezien van de groepsgrootte en de keuze van de behuizing, zijn er nog andere verschillen in de Vostok 1grp versus de 2-3 groep die al enige tijd bestaat?

2. Hoe staat de 2-groeps opzichte van andere opties zoals lr24 en opties zonder hendel?
1. Verschillen met Vostok 2 groepen. Idealiter zou je de thread op coffeetime moeten lezen

• Interne tank (met detectie van laag water) of netgevoed

• Interne tandwielpomp

• Instelbare pre-infusiedruk van 1 tot 4,0 bar

• Minder hoogte van de kop tot de lekbak.

• 2,3 liter serviceboiler vs. 7 of 10 liter...0,8 liter brouwboiler vs. 3 liter.

2. Weet het niet, kan het niet schelen, heb geen interesse in commerciële multi-groep machines.

Kan iemand uitleggen wat het verschil is van het kunnen aanpassen van de voordrukkdruk en waarom het beter is voor lichtere brandingen?
Ik kan die vraag (voordrukkdruk) niet beantwoorden, maar ik kan wel zeggen waarin ik geïnteresseerd ben van de Vostok..

1. De LSM-groep - naar verluidt geweldig, dubbele veer dus druk van commerciële kwaliteit. Voeg hier de groepsmanometer aan toe - dit zou een zekere mate van controle over de druk tijdens de extractie mogelijk moeten maken.

2. Dubbele boiler met drievoudige PID - cartridges voor snelle opwarmtijd en groepsstabiliteit. Hoge temperatuur voor stoom, terwijl de temperatuur voor het zetten mogelijk iets wordt verlaagd (of omgekeerd) - dit is niet mogelijk met een enkele boiler die een enkele PID (of pstat voor Londinium) heeft, die de boilertemperatuur instelt die dan (omdat direct verbonden) de groep opwarmt. Dus hoewel een enkele boiler geweldig kan zijn, zou ik graag iets meer flexibiliteit willen en zoveel mogelijk thermische consistentie.

3. Veel kleine dingen zoals; fatsoenlijke groep tot druppelbakhoogte om weegschalen mogelijk te maken. Solide constructie met zoveel mogelijk SS. Eenvoudig/eenvoudig onderhoud met standaard/gangbare onderdelen. Aandacht voor detail zoals buizen op de opv in plaats van ventilatie in de machine. Energie-efficiëntie - boilerisolatie, ingebouwde timer, mogelijkheid om aan te staan, maar de boiler uit te schakelen totdat deze nodig is.

Persoonlijk wil ik consistentie en een kleine hoeveelheid tweaking/variabiliteit (fatsoenlijk is veel te veel voor mij), maar ik wil ook goede stoom omdat we veel drankjes op basis van melk drinken. Ik wil de temperatuur en druk en waarschijnlijk de pre-infusie een beetje aanpassen, afhankelijk van bijvoorbeeld boon/branding, en dan genieten van de hendel en uitstekende koffie voor een lange tijd. Meestal als ik mijn tijd heb besteed aan het leren van de machine, zal ik (vermoedelijk zoals de meeste mensen) de instellingen maar heel zelden veranderen, omdat ze zullen zijn zoals ik ze wil (dat is mijn theorie/hoop).

Kan iemand uitleggen wat het verschil is van het kunnen aanpassen van de voordrukkracht en waarom het beter is voor lichtere brandingen?
Zal wel verkeerd zijn, maar......lichtere brandingen worden fijner gemalen.....fijnere deeltjes hebben bij het aanstampen een grotere weerstand voor de waterdeeltjes, dus een hogere mate van voordrukkracht helpt om de puck te verzadigen......maar het voordeel is slechts tot op zekere hoogte te zien. Ook lichtere brandingen hebben hogere temperaturen nodig om te extraheren

Waarschijnlijk verkeerd, maar......lichtere roasts worden fijner gemalen.....fijnere deeltjes bij het aandrukken bieden meer weerstand voor de waterdeeltjes, dus een hogere voordruk helpt om de puck te verzadigen......maar het voordeel is slechts tot op zekere hoogte te zien. Ook lichtere roasts hebben hogere temperaturen nodig om te extraheren
Bedankt @dfk41. Ik ben een beetje een simpele ziel met mijn koffiezetten als Pavoni-gebruiker, dus ik begrijp de technologie waarschijnlijk niet. Ik zou gedacht hebben dat een hogere voordruk de puck zou verstoren en channeling zou vergroten. Ik weet dat veel Pavoni-gebruikers, mezelf inbegrepen, aan het experimenteren zijn met filterpapier bovenop de puck om dit te proberen te verminderen.

Zou een langere voordruk op lichtere roasts niet ook werken om de puck te verzadigen in plaats van een voordruk met hogere druk? Het voor de hand liggende voorbeeld dat vaak wordt genoemd, is de L1 en LR. Wat maakt de LR beter voor lichtere roasts dan de oudere L1?

De 'R' staat voor rotatiepomp en regelt PI op de Londinium, waardoor er meer keuze is bij het instellen tot 6 bar. Het raken van de puck met zes bar is, naar mijn mening, geen pre-infusie - het is extractie. Er is genoeg informatie te vinden over het trekken van shots op 6 bar. Reiss zegt dat het gebruik van hogere PI op de Londinium R de extractietemperatuur verhoogt, maar ik ben er niet van op de hoogte dat Reiss cijfers heeft gegeven over de temperatuurverschillen bij verschillende PI-instellingen.

Een van de voordelen van een PI-fase in de extractie is dat de puck kan verzadigen en uitzetten voordat hij wordt geraakt met volledige extractiedruk, zijnde 9-10 bar.

Bedankt jongens, interessant spul.

Hoeveel machines kunnen doen wat ze in de bovenstaande video van de Londinium PI zeiden met een harde blast en dan naar 3 bar PI, behalve Londinium en Decent? Is dit iets wat de Vesuvius kan doen of zijn er andere PI-profielen die ook goed geschikt zijn voor lichtere braadstukken?

Bedankt jongens, interessant spul.

Hoeveel machines zijn in staat om te doen wat ze zeiden in de bovenstaande video van de Londinium PI met een harde blast en dan naar 3 bar PI, behalve Londinium en Decent? Is dit iets wat de Vesuvius kan doen of zijn er andere PI-profielen die ook goed geschikt zijn voor lichtere roasts?
De V-Vostok is heel goed in staat om de groep snel te vullen en vervolgens met zijn tandwielpomp naar de vooraf ingestelde druk te zakken. je kunt bijvoorbeeld de druk instellen op 2,5 of 3 bar en zodra de hendelkamer vol is, daalt deze naar 3 bar voor de pre-infusie. helemaal geen probleem.

Het heeft het extra voordeel ten opzichte van andere hendelmachines dat de groep PID-temperatuur geregeld is, net als de aparte brouwketel. De stoomketel kan uit of aan staan, omdat de temperatuur geen invloed heeft op de shot-temperatuur.

Oh en in tegenstelling tot een enkele veerhendel, krijgt de puck geen 7,5 bar die heel snel daalt naar 4/5 bar... niet te zeggen dat je een veer uit de V-Vostock zou kunnen verwijderen als je dat echt zou willen... of beter nog, de hendel vertragen/vooruitzetten en de meter bekijken voor welke drukken je maar wilt.

Hoeveel machines zijn in staat om te doen wat ze zeiden in de bovenstaande video van de Londinium PI met een harde blast en dan naar 3 bar PI, behalve Londinium en Decent? Is dit iets wat de Vesuvius kan doen of zijn er andere PI-profielen die ook goed geschikt zijn voor lichtere roasts?
Bekijk de video hieronder - je hebt hem waarschijnlijk al gezien. Ik gok dat Frans de PI vrij hoog heeft ingesteld - op of rond de 6 bar, aangezien de pompen op beide machines herhaaldelijk inschakelen tijdens de pre-infusie. Ik denk niet dat Frans de PI-druk aanpast tijdens de shots. Bij een lagere PI-instelling, d.w.z. 3 bar, schakelt de pomp niet in en uit tijdens de pre-infusie. In de Decent-video verwijst de man, denk ik, naar het raken van de puck op 6 bar en deze vervolgens laten zakken naar 3 bar - dit is tijdens de pre-infusie. Ik denk dat dit mogelijk is via de app, maar ik vraag me af hoe nauwkeurig het is, aangezien er geen feedback (manometer) is om precies te weten welke druk in welke fase tijdens de extractie optreedt.

De Vostok lijkt een andere aanpak te hanteren, die pas duidelijk wordt als de machines in handen zijn van degenen die ervaring hebben met Londiniums. De dubbele veer in de San Marco-groep die in de V wordt gebruikt, zal een ander profiel opleveren dan de enkele veer op de Londinium, die piekt op 8,5 bar wanneer de hendel wordt losgelaten. Ik gok dat de druk tijdens de extractie vrij snel afneemt.

Zoals DaveC heeft aangetoond, is het mogelijk en lijkt het vrij eenvoudig om de door de veer geïnduceerde druk op de V te vertragen door de hendel tegen te houden. De sleutel is dat je realtime feedback krijgt dankzij de opname van de manometer van de groepskop.

De V-Vostok is heel goed in staat om de groep snel te vullen en vervolgens met zijn tandwielpomp naar de vooraf ingestelde druk te zakken. je kunt bijvoorbeeld de druk instellen op 2,5 of 3 bar en zodra de hendelkamer vol is, daalt deze naar 3 bar voor de pre-infusie. helemaal geen probleem.

Het heeft het extra voordeel ten opzichte van andere hendelmachines dat de groep PID-temperatuur geregeld is, net als de aparte brouwketel. De stoomketel kan uit of aan staan, omdat de temperatuur geen invloed heeft op de shot-temperatuur.

Oh en in tegenstelling tot een enkele veerhendel krijgt de puck geen 7,5 bar die zeer snel daalt naar 4/5 bar...om nog maar te zwijgen van het feit dat je een veer uit de V-Vostock zou kunnen verwijderen als je dat echt zou willen...of beter nog, de hendel vertragen/vooruitzetten en de meter in de gaten houden voor welke drukken je maar wilt.
Bedankt Dave, de Vostock klinkt als een heel interessante machine. Ik kan niet wachten om het eindproduct te zien en of ze het blijven maken en verkopen.

Zou de Vesuvius in theorie niet in staat moeten zijn om te repliceren wat de Vostock of Londinium doen?

Ik vraag me af hoe lang het zou duren voordat iemand de term "V League" introduceert als synoniem voor geavanceerde koffieapparatuur.

2 uur geleden zei The Systemic Kid:

Bekijk de video hieronder - je hebt hem waarschijnlijk al gezien. Ik gok dat Frans de PI vrij hoog heeft ingesteld - op of rond de 6 bar, aangezien de pompen op beide machines herhaaldelijk inschakelen tijdens de pre-infusie. Ik denk niet dat Frans de PI-druk aanpast tijdens de shots. Bij een lagere PI-instelling, d.w.z. 3 bar, schakelt de pomp niet in en uit tijdens de pre-infusie. In de Decent-video verwijst de man, denk ik, naar het raken van de puck op 6 bar en het vervolgens laten zakken naar 3 bar - dit is tijdens de pre-infusie. Ik denk dat dit mogelijk is via de app, maar ik vraag me af hoe nauwkeurig het is, aangezien er geen feedback (manometer) is om precies te weten welke druk in welke fase tijdens de extractie optreedt.

De Vostok lijkt een andere aanpak te volgen, die pas duidelijk wordt als de machines in handen zijn van degenen die ervaring hebben met Londiniums. De dubbele veer in de San Marco-groep die in de V wordt gebruikt, zal een ander profiel opleveren dan de enkele veer op de Londinium, die piekt op 8,5 bar wanneer de hendel wordt losgelaten. Ik gok dat de druk tijdens de extractie vrij snel afneemt.

Zoals DaveC heeft aangetoond, is het mogelijk en lijkt het vrij eenvoudig om de door de veer geïnduceerde druk op de V te vertragen door de hendel tegen te houden. De sleutel is dat je real-time feedback krijgt dankzij de opname van de manometer van de groepskop.

Ik besefte nooit hoe luid ze zijn. Als je er een bezit in een rijtjeshuis of flat, ben je niet populair bij de buren.

Bedankt Dave, de Vostock klinkt als een erg interessante machine. Ik kan niet wachten om het eindproduct te zien en of ze het blijven maken en verkopen.

In theorie zou de Vesuvius toch in staat moeten zijn om te repliceren wat de Vostock of Londinium doen?
Ik kan mijn ervaring delen. Het profiel op Vesuvius lijkt erg op wat @DavecUK in zijn Vostok-video heeft laten zien. En ik geloof dat dit opzettelijk is gedaan. Het resultaat zijn veel zoete shots.

141 - 160 of 3,176 Posts