Coffee Forums banner
Status
Not open for further replies.

Wilfa Svart - Motor valt uit

1 reading
73K views 65 replies 33 participants last post by  Rincewind  
#1 ·
Ik heb al een terugbetaling van de fabrikant gehad, maar ze konden geen vervanging sturen vanwege de Brexit, dus ik dacht dat ik het zou proberen te repareren.

#2 ·
Misschien de suppressiecondensator. Het is een vierkante kunststof condensator met X2 erop gestempeld en iets in de buurt van 0,4 tot 0,6 uF capaciteit. Meestal op de hoofdprint over de live en neutraal. Ze zijn goedkoop, dus het proberen waard.

Save
#4 ·
Misschien de onderdrukkingscondensator. Het is een vierkante plastic behuizing met X2 erop gestempeld en iets in de regio van 0,4 tot 0,6 uF capaciteit. Meestal op de hoofd-PCB over de live en neutraal. Ze zijn goedkoop, dus het proberen waard.
Interessant, dat klinkt eerlijk gezegd iets boven mijn expertise!

@Russ09 Hallo Russ, valt het nog onder de garantie of is deze verlopen?
De fabrikant heeft me eigenlijk al terugbetaald (maar kon geen vervanging sturen). Ik vind het gewoon jammer om het in de prullenbak te gooien als het gerepareerd kan worden.

#6 ·
Waarom biedt u het niet te koop aan tegen een lagere prijs? Ik zou het voor £30 inclusief verzendkosten overwegen.

• Like
Reactions: NeilB
Save
#7 ·
Ik weet zeker dat je dit al gecontroleerd hebt, maar is de timerknop verschoven?

Save
#11 ·
Alles is gerepareerd, weer bij elkaar en werkt. Makkelijke klus.

Als 'pay it forward' zal ik het in de te koop sectie plaatsen voor wat ik ervoor betaald heb, wat niet veel was!

#14 ·
Alles gerepareerd, weer in elkaar en werkend. Makkelijke klus.

Als 'pay it forward' zal ik het in de te koop sectie plaatsen voor wat ik ervoor betaald heb, wat niet veel was!
Indrukwekkend dat je dit hebt kunnen repareren! Ver boven mijn technische vaardigheden.

Ik heb hetzelfde probleem als OP, hoewel mijn apparaat helaas geen garantie meer heeft, dus de verkoper is niet bereid het artikel te ruilen.

Ik vroeg me af of je het zou overwegen om een poging te wagen om de mijne te repareren als ik de verzendkosten zou dekken en je natuurlijk zou betalen voor je diensten?

Beste,

Luke

#13 ·
Goedkope Chinese componenten. Hoog uitvalpercentage. Deze molen zou op de vuilnisbelt zijn beland voor een condensator van 25p. Belachelijk.

Save
#15 ·
Ja, ik zal er naar kijken. Als het alleen de condensator is, doe ik het voor niets. Natuurlijk geen garantie dat dat het probleem zal zijn, maar de kans is groot. Een beetje gok van uw kant, het is aan u.

Save
#16 ·
Ja, ik zal er naar kijken. Als het alleen de condensator is, doe ik het voor niets. Natuurlijk geen garantie dat dat het probleem zal zijn, maar de kans is groot. Een beetje een gok van jouw kant, het is aan jou.
Dat is heel aardig. Ik neem aan dat het hetzelfde probleem is, het klinkt erg vergelijkbaar met dat van OP.

Ik zal ook een zak bonen van een lokale brander als bedankje bijvoegen - gewoon iets om van te genieten.

#21 ·
Hallo!

Ik ben zojuist 5 minuten geleden lid geworden van dit forum omdat de wilfa Svart die ik nieuw met Kerstmis kreeg, precies hetzelfde probleem is gaan vertonen! Gelukkig valt hij onder de garantie, dus ik krijg een vervanging toegestuurd, maar ik wil de oude niet zomaar in de vuilnisbak gooien!

Het lijkt erop dat dit probleem wel eens endemisch zou kunnen zijn!

Elke vorm van tutorial (of zelfs maar een link om het juiste vervangende onderdeel te kopen) zou zeer op prijs worden gesteld!

Ik ben over het algemeen handig met mechanische reparaties, maar veel schuchter als het om elektronica gaat, dus ik zou dit graag als een leermogelijkheid willen beschouwen.

En als je het toestaat, wil ik de gunst graag in bonen terugbetalen!

#26 ·
Wat een absolute geweldige gids. Mijn Wilfa Swart begon te stotteren en werd erger als ik 3-5 keer op de startknop moest drukken voor een maling van 15 g. Ik zou geen idee hebben gehad hoe ik het moest repareren zonder deze gids. Ik dacht dat het gewoon een goede schoonmaakbeurt nodig had. Hij is nu zo sterk als altijd. Hartelijk bedankt.

#27 ·
De motor van mijn Wilfa WSCG-2 is erg zwak en slaat af als ik meer dan één boon tegelijk maal. Het is nieuw oud voorraad, dus het was nog nooit gebruikt voordat ik het kreeg, maar het valt ook niet meer onder de garantie.

Ik heb hem gedemonteerd en de 0,33uF condensator gevonden, maar in plaats van grijs is hij geel met een pin-afstand van 20 mm en de printplaat ziet er ook anders uit dan die op de foto's hierboven. Er zit ook nog een andere gele condensator aan de voorkant van de printplaat met een waarde van 0,1uF. Zou het probleem met mijn apparaat nog steeds de condensator kunnen zijn, of heb ik een bijgewerkte versie en is het probleem iets anders?

#28 ·
De motor van mijn Wilfa WSCG-2 is erg zwak en slaat af als ik meer dan één boon tegelijk maal. Het is nieuw oud voorraad, dus hij was nog nooit gebruikt voordat ik hem kreeg, maar hij valt ook niet meer onder de garantie.

Ik heb hem uit elkaar gehaald en de 0,33uF condensator gevonden, maar in plaats van grijs is hij geel met een pin-afstand van 20 mm en de printplaat ziet er ook anders uit dan die op de foto's hierboven. Er zit ook nog een andere gele condensator aan de voorkant van de printplaat met een waarde van 0,1uF. Zou het probleem met mijn apparaat nog steeds de condensator kunnen zijn, of heb ik een bijgewerkte versie en is het probleem iets anders?
Het is me gelukt om de machine te repareren. De condensatoren waren in orde en binnen de specificaties toen ik ze desoldeerde en testte. Het probleem zat in de versnellingsbak waar een stalen schijf onder de braam op zijn plaats werd gehouden tegen een plastic tandwiel met veren en kogellagers. De veren en kogellagers zaten los in de versnellingsbak, waardoor de schijf en het tandwiel gewoon langs elkaar glipten. Ik heb de veren die door de tandwielen waren aangevreten terug in vorm gebogen en ze en de kogellagers teruggeplaatst. Nu kan de machine moeiteloos malen. Ik weet niet waarom de machine in de eerste plaats kapot was, aangezien het een ongebruikt vorig demomodel uit een winkel was. Ofwel een klant in de winkel had hem kapot gemaakt door iets te proberen te malen dat geen koffieboon was, ofwel enkele van de veren en kogellagers waren al losgekomen tijdens de montage in de fabriek.

#29 ·
Net weer eentje gerepareerd. Precies hetzelfde probleem met de grijze 0,33 uF condensator. Ik word er zelfs behoorlijk goed in om die verdomde behuizing weer in elkaar te zetten!

Save
#32 ·
Hallo,

Excuses voor het meedoen met het koor, maar ook ik heb een defecte Wilfa Svart. De garantie was net verlopen en de verkoper heeft mijn e-mails met het verzoek om hulp niet beantwoord (de pandemie was begonnen, dus ze konden het misschien niet).

Het probleem met de mijne was dat het klonk alsof de snelheid fluctueerde, zelfs als er geen bonen in de molen zaten. Het is nu helemaal gestopt met werken. Past dit in het profiel? Ik nam aan dat de motor was doorgebrand.

Ik waardeer alle adviezen die u kunt geven.

Bedankt

#33 ·
Kan iemand laten zien hoe het uit elkaar te halen? Ik heb de 4 schroeven aan de onderkant eruit gehaald, maar ik kan het niet uit elkaar krijgen. Ik weet niet hoeveel kracht ik kan gebruiken en waar.

#36 ·
Kan iemand laten zien hoe het te demonteren? Ik heb de 4 schroeven aan de onderkant eruit gehaald, maar ik kan het niet uit elkaar krijgen. Ik weet niet hoeveel kracht ik kan gebruiken en waar.
Je moet meer verwijderen dan alleen de 4 schroeven aan de onderkant. Er zijn 6 beveiligingsschroeven en 3 moeilijk bereikbare sterschroeven. Deze video toont de demontageprocedure.

#34 · (Edited)
Hallo allemaal. Ik heb de bovenstaande gids gevolgd - een nieuwe 0,33 condensator gesoldeerd, alles weer in elkaar gezet en het doet nog steeds precies hetzelfde - <1 seconde actie en dan niets. Zou het de 0,47 condensator aan de onderkant van de printplaat kunnen zijn?

Het was mijn allereerste keer solderen en de desoldeerdraad leek niet echt te werken, dus ik heb de pomp gebruikt en de koperen printplaatjes zijn misschien een beetje beschadigd...?

#35 ·
Ik had ook het probleem dat de motor om de ½ seconde uitviel, waardoor de molen 20 keer moest worden gestart om een enkele portie koffie te malen.

Dankzij de inspiratie van lake_m in deze thread heb ik het geprobeerd en een nieuwe 0,33uF condensator van Elextra gekocht voor €1,6. Na demontage van de molen (zie video voorbeeld), heb ik de defecte condensator van de achterkant van de printplaat gesoldeerd met behulp van een desoldeertouw. Helaas nam het ook het koper van de printplaat mee waar beide pootjes van de condensator aan vastzaten, waarschijnlijk wat Jimlee99 is tegengekomen. Om dit te repareren werd het meest verborgen kopercircuit van de printplaat onthuld door het vrij te krabben met een hobbymes.

Ook waren de pootjes van de nieuwe condensator wat kort, dus werden ze verlengd. Het linker pootje van de nieuwe condensator werd bevestigd aan het onthulde kopercircuit en de rechter aan de "bult" van een andere soldeerverbinding.

Daarna werkt de molen weer. De defecte condensator mat een impedantie van ongeveer xx nF die wild fluctueerde.

Ik had het geluk hulp te krijgen van een ervaren elektronicamechanicien en zijn goede soldeerapparatuur en gereedschap te gebruiken.
Het monteren van de molenbehuizing was inderdaad vrij moeilijk en kostte vele pogingen voordat het lukte.

De Wilfa klantenservice is erg behulpzaam geweest en heeft me een nieuwe molen gestuurd, die ik nog niet heb gebruikt, omdat ik het niet leuk vond om een molen van slechts 1½ jaar oud weg te gooien.

Bedankt

Status
Not open for further replies.
You have insufficient privileges to reply here.