Coffee Forums banner

Sage Barista Express Impress - Koffie komt eruit, maar bijna zonder druk, wat resulteert in een zwakke smaak

187 views 6 replies 3 participants last post by  Jarvdb  
#1 ·
Hallo mensen, ik zoek hulp bij het onderstaande probleem. Alle adviezen worden zeer gewaardeerd.

Probleem:
Koffie wordt niet goed geëxtraheerd op mijn Sage Barista Express Impress. Water komt er prima door als de portafilter is verwijderd, maar tijdens het zetten is de extractie geblokkeerd (druppelt alleen) of loopt te vrij met geen druk.

Stappen die ik heb geprobeerd:

1. De waterstroom van de machine getest – stoompijpje en heet water werken beide prima.
  2. Waterfilter in de tank gecontroleerd – verwijderd/teruggeplaatst, geen probleem.
  3. Maalgrootte veranderd (ongeveer 7) – resultaten inconsistent.
  4. Twee reinigingstabletten gebruikt op de originele filterdrager – geen verbetering.
  5. Met de originele filterdrager:
    • Soms komen er slechts enkele druppels koffie door.
    • Bij een tweede directe poging stroomt de koffie iets beter (mogelijk omdat de puck al vochtig is).
  6. Een nieuwe 53 mm filterdrager gekocht (niet-Sage merk) – past prima, maar water spoelt te snel door zonder weerstand en zonder druk.
  7. Verschillende bonen en meerdere maalgroottes geprobeerd:
    • Af en toe werkte het goed na het veranderen van bonen/maalgrootte.
    • Nu krijg ik, ongeacht boon/maalgrootte, een zwakke extractie met weinig tot geen druk.
  8. Probleem is de afgelopen 3–4 maanden inconsistent geweest.

Huidige staat:
Koffie wordt afgegeven, maar met bijna geen druk, wat resulteert in een zwakke smaak.

#3 ·
Jarvdb
Bedankt voor het advies.

Ik heb de zeef verwijderd en schoongemaakt. Hij was een beetje stoffig en had koffievlekken aan de achterkant. Omdat ik geen bonen meer had, kocht ik ook een nieuw merk koffiebonen. Sindsdien heeft hij druk opgebouwd en lijkt hij beter te doseren.

Echter, ik merk soms dat hij moeite heeft (langzaam en met een verminderde hoeveelheid) om koffie te doseren, ook al bereikt de druk de juiste niveaus. In dat scenario drukte ik nogmaals op de knop en hij doseerde zoals verwacht, wat suggereert dat de maalgraad het kan beïnvloeden? Ik heb de maalgraad van fijn naar grof en vice versa veranderd en er zijn enkele opmerkelijke verschillen geweest. Dat gezegd hebbende, heb ik de machine de eerste 12 maanden of zo niet hoeven te rommelen, het is meer het geval geweest in de afgelopen 4-5 maanden.

Kan er nog steeds een onderliggend probleem zijn?

#4 ·
Welke koffie gebruikt u? Wanneer is deze gebrand?

Hoeveel gram doseert u?

Welke filterdrager gebruikt u?

Als het antwoord niet vers gebrand is (binnen een paar weken), een niet-onder druk staande filterdrager en gedoseerd op 18-19 g, dan ligt hier het probleem 🙂

#6 ·
Hallo allemaal, enig advies hierover? Ik heb nog steeds problemen terwijl de machine koffie afgeeft. Meestal krijg ik de tweede keer dat ik op de afgifteknop druk, een redelijke maat, maar is er nog iets anders dat ik kan onderhouden of diagnosticeren?

En zijn er aanbevelingen waar ik vers gebrande koffie kan kopen, zowel online als bij lokale branderijen? Ik ben in de postcode RM6 (Essex). Bedankt.

#7 ·
Hallo allemaal, enig advies hierover? Ik heb nog steeds problemen terwijl de machine koffie afgeeft. Meestal, de tweede keer dat ik op de dispense knop druk, krijg ik een redelijke maat, maar is er nog iets anders dat ik kan onderhouden of diagnosticeren?

En aanbevelingen waar ik vers gebrande koffie kan kopen, online of bij lokale branderijen? Ik ben in de RM6 (Essex) postcode. Bedankt.
hallo maat, heb je geprobeerd de automatische dosering opnieuw in te stellen? Je kunt dit doen door op de handmatige doseerknop/-knop en de basket selector (de twee naast de lampjes voor de dosering) te drukken.

Een paar tips

zorg ervoor dat je de dubbele basket hebt geselecteerd, dit zou ongeveer 18 g moeten geven, maar verschillende bonen malen in verschillende hoeveelheden, de machine onthoudt wat hij het laatst heeft gedoseerd en gaat daarmee verder, gebruik ook het scheermesgereedschap om de puck schoon te maken na het tampen en blaas losse gronden eraf.

gebruik een onder druk staande basket voor niet "koffieshop" bonen, alles met een houdbaarheidsdatum in plaats van een gebrande datum.

Er zijn tal van branders, een deel van het plezier van koffie is het vinden van wat je lekker vindt, ik ben van donkere espresso naar voornamelijk licht gebrande pour over gegaan. Vind een goede medium roast espresso blend om aan de machine te wennen en experimenteer dan.

dit is de moeite waard om door te werken, want het zit vol met nuttig advies.
succes