Coffee Forums banner

Beste filterdrager voor Rancilio Silvia?

24K views 20 replies 10 participants last post by  johnealey  
#1 ·
Als je maar één mand mocht bezitten, welke zou dat dan zijn?

#2 ·
Hallo Greymda

18g VST zou mijn favoriet zijn op de Silvia als een goede algemene pasvorm voor zowel de standaard portafilter als de ketelgrootte.

John

#4 ·
Overal tussen 17 en 19, hoewel je dichter bij 19 de speling op donkerdere braadsels moet controleren, zodat je de puck niet breekt met de doucheschroef. De 18g is goed omdat het zowel in spouted als naked past en minder kieskeurig is dan de 15g, dus een goede allrounder (heb er ook 2 op de L2).

#6 ·
johnealey said:
Hallo Greymda

18g VST zou mijn favoriet zijn op de Silvia als een goede algemene pasvorm voor zowel de standaard portafilter als de ketelgrootte.

John
Ik ben het ermee eens, gevolgd door de VST 15g voor enkele ristretto's

#8 ·
Voor Silvia zou ik 16 g in het 15 g mandje doseren en 18 g in het 18 g mandje, maar ik heb de laatste pas gisteren gekregen, dus ik ben nog aan het experimenteren.

De verhoudingen voor espresso normale zouden 1:2 zijn en voor ristretto heb ik 18 g in en 25 g uit geprobeerd (ca. 1:1,4 verhouding), dit is natuurlijk afhankelijk van het brandniveau, de lichtere bonen hebben een iets langere extractie nodig, anders is de koffie nogal zuur.

#13 ·
greymda said:
what's the usual dose in and out?
Wel, ik veronderstel dat het van de bonen afhangt. Maar bijvoorbeeld...met Rave Italian Job, dacht ik dat ik een mooi punt had bereikt met 18g in en 31g uit in ongeveer 32 seconden.

Natuurlijk, tegen de tijd dat ik dit mooie punt had bereikt, waren mijn bonen op, zoals gewoonlijk! Ach ja!

#15 ·
shadow745 said:
Sommige aftermarket mandjes zijn gewoon te duur voor wat ze zijn. Ik heb onlangs een Rancilio mandje (#40-100-103) gekocht en het is fantastisch in vergelijking met het standaard mandje dat erbij zat. Goed ontworpen, past in de standaard portafilter en bevat 18+ gram.

https://www.amazon.com/Rancilio-18-gram-Double-Portafilter/dp/B00V2NZ2B6
Dit is de prijs van Amazon UK

https://www.amazon.co.uk/Rancilio-Double-Portafilter-Insert-Basket/dp/B018F7VMSS

Bijna £75? Denk het niet.

#16 ·
Er is altijd wel een gelukzoeker die iemand te grazen wil nemen! Koper pas op en doe je onderzoek etc etc

John

#21 ·
@DanielinLondon

Ofwel, zoals een persoonlijke voorkeur met betrekking tot hoe vaak je de mand verwisselt voor een andere maat, maakt ridgeless het wat gemakkelijker in een tuitloze portafilter. Als je een bodemloze portafilter gebruikt, zijn ze gemakkelijk eruit te halen door ze van onderaf eruit te duwen.

Koop wat het beste past op basis van het bovenstaande, ze extraheren hetzelfde van onderaf door hetzelfde patroon van gaten.

Ga naar de introductiesectie en vertel ons wat over jezelf :)

John